5 tips voor een betere houding tijdens het hardlopen!

Hardlopen is heel erg populair, of je het nu met of zonder een schema zoals Hardlopen met Evy doet. Maar wat blijkt uit onderzoek: 80 procent van de hardlopers hebben een techniek die sterk verbeterd kan worden!

Op zich is dat niet heel gek, aangezien veel mensen denken zonder een lidmaatschap bij een atletiek vereniging of met wat aanvullende begeleiding van een hardloopcoach ze wel prima kunnen hardlopen.

Wat is de oorzaak van een slechte hardlooptechniek?

Er zijn tegenwoordig twee oorzaken te benoemen die ervoor zorgen dat veel hardlopers een techniek hebben die niet optimaal is:

  • Kantoorbanen: Het meerendeel van de mensen heeft tegenwoordig een kantoorbaan. Door lange tijd stil te zitten achter een bureau krijg je vanzelf een slechte houding. Een slechte houding die ook als gevolg heeft dat we bij het lopen een slechte houding aan nemen.
  • Hardloopschoenen: Tegenwoordig zijn er vele, hypermoderne hardloopschoenen te koop. Hierdoor worden foutjes in de looptechniek gecorrigeerd, maar heeft wel als gevolg dat een slechte looptechniek niet opvalt, waardoor je hier ook geen verbetering in kunt aanbrengen!
  • Wij hebben 5 tips voor je op een rij gezet die ervoor zorgen dat je je techniek kunt verbeteren, waardoor je langer kunt hardlopen. Daarnaast zorgen deze tips ervoor dat je ook minder kans hebt op blessures!

    Tip #1: Laat je armen niet hangen!

    Velen zullen het herkennen: naar mate de training vordert, hoe meer je armen gaan hangen. Zorg ervoor dat je armen altijd recht langs je lichaam zitten, en dat ze gebogen zijn. Hou je lichaam recht, met je borst vooruit. Op deze manier kost het veel minder kracht om hard te lopen. Onderstaande afbeelding laat zien hoe een goede techniek tijdens het hardlopen eruit ziet in de verschillende fases:

    Hardlooptechniek afgebeeld

    Tip #2: Loop met trots!

    Zoals in de vorige tip al aangegeven is het belangrijk om niet te “slenteren” tijdens het hardlopen. Loop alsof je supertrots bent, dus met de borst vooruit en je schouders naar achteren. Op deze manier dwing je je lichaam om veel efficienter te gaan lopen!

    Tip #3: Snelle armbewegingen = snelle stappen!

    Veel mensen die hardlopen denken dat de cadans tijdens je training wordt bepaald door de snelheid van je stappen. Een slimmigheidje om je bewust te maken van je cadans is om te letten op je armbewegingen tijdens het lopen. Door sneller met je armen te bewegen zul je merken dat je cadans automatisch omhoog gaat!

    Tip #4: Train op blote voeten!

    Niet een tip waar je dagelijks mee bezig moet zijn, maar een van de betere tips om je looptechniek te verbeteren. Door af en toe te gaan hardlopen op blote voeten dwing je je lichaam om een goede houding aan te nemen. Zoals al eerder aangegeven hebben hardloopschoenen van tegenwoordig zoveel demping in de zool dat een slechte looptechniek opgevangen wordt, zonder dat je lichaam daar moeite voor hoeft te doen.

    Hardlopen op blote voeten hoef je niet persé buiten te doen, veel hardlopers kiezen ervoor om periodiek om binnen op een loopband een training op blote voeten uit te voeren!

    Tip #5: Muziek is alleen maar afleiding!

    Muziek is voor beginnende hardlopers een goede manier om het tempo te bepalen. Maar naar mate je steeds meer ervaring krijgt met hardlopen kan de muziek alleen maar voor afleiding zorgen. Loop eens een rondje zonder muziek, en maak je bewust van je lichaam en hoe het reageert op de manier hoe je loopt. Door hier bewuster mee om te gaan kun je je beter concentreren op je looptechniek, waardoor deze techniek vanzelf verbeterd!