Hardloop blessure, wat nu?!

Hardlopen is erg leuk! Je bent begonnen met hardlopen door eerst de podcasts van hardlopen met Evy te downloaden, en je maakt grote stappen wat betreft je conditie, en misschien verlies je zelfs een beetje gewicht! Maar achter alle trainingen zit ook een risico, namelijk blessures. Blessures kunnen voorkomen in verschillende mate, van licht tot zwaarder. Belangrijk om in gedachte te houden wanneer je tijdens het hardlopen met Evy een blessure oploopt is om rekening te houden met de volgende feiten:

Doe altijd een goede warming-up!
Zoals al eerder aangegeven in ons artikel met tips voor de beginnende hardloper, is het belangrijk om een warming-up te doen voordat je begint met hardlopen met Evy. Door het vooraf opwarmen van je lichaam en spieren is de kans op blessures een stuk kleiner. De reden hiervoor is dat de spiertemperatuur tijdens een warming-up oploopt, waardoor je tijdens je Evy training al goed “warm” aan de training kunt beginnen. Daarnaast is het gecontroleerd laten afkoelen van je lichaam door middel van een cooling down ook zeer zeker aan te raden!

Voorkom hardloop blessure!Loop niet altijd op een harde ondergrond
Het is niet verstandig om wanneer je gaat hardlopen met Evy dit te doen op een harde ondergrond. Naast stenen ondergronden is het ook aan te raden om regelmatig een training af te werken op zachte ondergrond, omdat je hiermee je lichaam dwingt om de spieren en pezen te gaan versterken. Het kan natuurlijk voorkomen dat je er tijdens het hardlopen met Evy geen zachte ondergrond aanwezig is om de training op af te werken, kies er dan voor om soms over stukken gras langs te verharde weg te lopen.

Bouw geleidelijk je tempo op
Iedereen die start met hardlopen wil natuurlijk zo snel mogelijk resultaat boeken, en snel een hoog tempo bereiken. Te snel je tempo opschroeven werkt blessures echter wel in de hand! Kies er daarom voor om geleidelijk tijdens je trainingen het tempo omhoog te gooien, waardoor je spieren en pezen kunnen wennen aan het hogere tempo. Hardlopen met Evy helpt je hier natuurlijk perfect bij door het “interval training” principe wat wordt gehanteerd!

Varieer je rondjes
Altijd hetzelfde rondje lopen is ook niet bevorderlijk voor je lichaam. Door iedere Evy training hetzelfde rondje te lopen raakt je lichaam gewend aan de belasting, kies er daarom voor om meerdere trainingsroutes uit te zetten in je buurt, of loopt bestaande rondjes eens tegen de klok in. Op deze manier krijgt je lichaam tijdens het hardlopen telkens op een andere manier belasting op de spieren te verwerken.

Loop niet te lang door op oude schoenen
Goede schoenen zijn misschien wel het belangrijkste onderdeel wanneer je gaat hardlopen. Maar ook goed schoeisel raakt op een gegeven moment versleten, en moet daarom tijdig vervangen worden om zo voetblessures te voorkomen! Ga daarom regelmatig naar je lokale hardloopwinkel om je schoenen te laten controleren!

Neem tijdig rust!
Ook al is hardlopen met Evy het leukste wat er bestaat, het is erg belangrijk om tijdig te rusten om blessures te voorkomen. Door genoeg rust te pakken geef je je lichaam de kans om te herstellen, waarmee je ook direct de kans op blessures verkleint. Een uitgerust lichaam kan namelijk vele malen meer aan dan een lichaam dat continu vermoeid is. Wanneer je pijntjes voelt opspelen, neem dan een dag extra rust. De podcast van Evy kan immers ook een dag later worden gevolgd!

Door het volgen van deze aandachtspunten is de kans dat je snel weer kunt gaan hardlopen bij het oplopen van een blessure een stuk groter. Hoe beter je naar je lichaam luistert, hoe eerder je weer met Evy kunt gaan hardlopen!