Hardlopers zijn….afvallers!

Vaak is afvallen een van de belangrijkste redenen om te gaan beginnen met hardlopen. Hoe kan het hardlopen met Evy je helpen om kilo’s te verliezen, en wat te doen wanneer je het allemaal niet meer zo ziet zitten? Daar heeft onze gastblogger Ramona een heel duidelijk antwoord op, op basis van haar eigen ervaringen:

Afvallen door te gaan hardlopen met EvyEen gezond gewicht is belangrijk. Dat weten we allemaal. Maar hoe bereik je dat? Ook dat weten de meesten wel: gezond eten in combinatie met bewegen.

De uitdaging ligt vaak in het daadwerkelijk toepassen in het dagelijks leven. Voor mij persoonlijk lag die uitdaging voornamelijk in het regelmatig sporten te integreren in mijn drukke leven.  Na een dag werken was het toch echt veel verleidelijker om op te bank te ploffen dan om eens ‘lekker’ te gaan sporten. Ik had al wel wat dingen geprobeerd. Zwemmen (teveel gedoe), fitness (saai), sportoefeningen op de WII (wie houd je voor de gek? Dat heeft weinig zin).

Dat was het allemaal niet. Hardlopen leek me een goede optie om te proberen. Intensief, lekker buiten en je kan het doen wanneer het jou uitkomt. Prima manier om in conditie te komen en af te vallen! Zo gedacht, zo gedaan. Ik plukte een beginnersschema van internet en ging aan de slag. Het schema zag er niet erg indrukwekkend uit. ‘Moet lukken’, dacht ik.

Dat dacht ik dus verkeerd. Een minuut hardlopen is een zware opgave als je conditie 0 is en je bovendien ruim 20 kilo overtollig gewicht meesleept. Na de eerste training zakte ik uitgeput op de grond. ‘Dit gaat mij dus nooit lukken, echt niet’, dacht ik.

Na een nachtje slapen besloot ik dat ik echter dat ik niet ging opgeven. Ook besloot ik dat ik echt wel wat hulp nodig had om mezelf hier doorheen te slepen. En toen kwam ik Evy tegen. Nou ja, haar start to run mp3’s. Evy sleepte mij er doorheen. Oh, ik heb haar vervloekt op bepaalde momenten. Maar zonder deze coach weet ik niet zeker of ik het had volgehouden. Inmiddels ben ik 13 kilo lichter en kan ik zowaar 5 kilometer hardlopen.

Dus ik kan uit eigen ervaring zeggen: hardlopen is prima geschikt om kilo’s mee kwijt te raken en tevens conditie mee op te bouwen. En inmiddels vind ik het nog leuk ook! Als jij ook wilt gaan hardlopen om af te vallen, wil ik je wel de volgende tips meegeven:

Begin

Alle begin is moeilijk. De eerste keren kan het best tegenvallen. Het is zwaar. Maar volhouden! Niets gaat vanzelf! Als  je 2 a 3 keer per week gaat hardlopen, dan zul je zien dat je conditie na een paar weken al aanzienlijk verbeterd is. Geef dus niet te snel op.

Opbouwen

Begin rustig. Natuurlijk raak je die kilo’s liever vandaag nog kwijt dan morgen en wil je er het liefst vol in gaan. Maar ervaring leert: dit houd je niet lang vol en levert alleen maar  blessures op. Laat je lijf rustig wennen. Ga eerst eens wandelen met een stevige pas. Als dat goed gaat, begin dan met hardlopen.

Tempo

Loop in een rustig tempo. Dit is effectiever om af te vallen. Om vet te verbranden moet je hartslag binnen een bepaalde zone blijven (cardiotraining). Rustig aan dus!

Coach

Gebruik een beginnersschema om op te bouwen. Beter nog: maak gebruik van de podcast start to run mp’s van Evy Gruyaert. Hiermee bouw je het hardlopen verantwoord op en het is nog gezellig ook.

Schoenen

Goede hardloopschoenen zijn sowieso belangrijk. Maar al helemaal als je overgewicht hebt. Je benen krijgen aardig wat te verduren. Ga naar een hardloopwinkel en laat je goede schoenen aanmeten. Dit is belangrijk om blessures te voorkomen.

Hopelijk geeft dit je voldoende handvatten om te starten met hardlopen en afvallen. Succes!

Door: Ramona den Dekker – Puur Moon

 

Comments are closed.