Ongemakken tijdens het hardlopen?

Iedereen die gaat beginnen met het hardlopen met Evy gaat vroeg of laat tegen ongemakken aanlopen tijdens het trainen. Het kan dan gaan om de bekende steken in de zij, blaren eelt of hoofdpijn. Hoe kun je beste met deze hardloopongemakken omgaan, zodat je toch nog plezier houdt in het hardlopen samen met Evy en geen last krijgt van motivatieproblemen? Hieronder volgen een aantal veelvoorkomende ongemakken die naar voren komen tijdens het hardlopen, en nog belangrijker, wat je er tegen kunt doen om ze voor te zijn!

Hardloop ongemakken, wat te doen?Steken in de zij
Iedereen die regelmatig gaat hardlopen kent ze wel, de bekend steken in de buik. Deze kunnen door een aantal zaken worden veroorzaakt, zoals bijvoorbeeld kramp in het middenrif. Wanneer je tijdens het hardlopen last krijgt van steken aan de rechterkant van je zij, dan het zijn dat je lever een grotere belasting te voorduren krijgt. Pijn aan de linkerkant is vaak het gevolg van minder bloed wat door de alvleesklier stroomt.

De oplossing is heel simpel: Langzamer lopen! Door langzamer te lopen krijgt je lichaam de kans om het bloed op tijd op alle plekken in het lichaam te krijgen, waardoor de steken tijdens het hardlopen met Evy minder vaak voor zullen komen.

Een goede warming-up en goede verteerbare voeding zijn goede preventieve maatregelen om steken tegen te gaan tijdens je training.

Hooikoorts
Hooikoorts kan behoorlijk vervelend zijn wanneer je gaat hardlopen. Zowel het weer als het seizoen zijn bepalend voor hooikoorst: Hooikoorts treedt vaak op in de bloeitijd van onder andere grassen en bepaalde bomen. De omstandigheden van het weer zijn ook bepalend of hooikoorts optreedt. Denk hierbij aan hard wind, windrichting, neerslag en temperatuur.

Dit ongemak is helaas niet zo makkelijk te verhelpen, maar er zijn wel een aantal zaken waar je rekening mee kunt houden wanneer je wilt gaan hardlopen met Evy en je last hebt van hooikoortsklachten. Ga als het droog is en hard waait bijvoorbeeld niet hardlopen, dit zijn omstandigheden waarin je hooikoorts geheid gaat opspelen. Kies daarnaast een omgeving uit voor je Evy hardlooptraining voordat je daadwerkelijk gaat beginnen met hardlopen. Je weet vast plekken in de omgeving te vinden waar de kans op een hooikoorts aanval niet al te groot is.

Last van astma
Astma komt bij veel mensen voor, en kan behoorlijk hinderlijk zijn wanneer je gaat starten met hardlopen. Er zijn een aantal factoren waar je rekening mee kunt houden om astma aanvallen tijdens het hardlopen te voorkomen.

Zorg ervoor dat je je training begint met een goede warming-up, hierdoor zorg je ervoor dat je lichaam op temperatuur is voordat de echte inspanning gaat plaatsvinden. Ga daarnaast niet in de ochtend training, maar kies ervoor om een training af te werken in condities die wat warmer en vochtiger zijn.

Op deze manier kun je de kans op een astma aanval tijdens het hardlopen met Evy verkleinen, waardoor je langer plezier zult blijven beleven in hetgeen Evy je te bieden heeft!

Blaren op de voeten na het hardlopen met Evy
Blaren ontstaan door teveel wrijving en druk op de huid van de voet. Hierdoor ontstaat een blaasje tussen de huidlagen. De belangrijkste redenen waarom je blaren kunt oplopen tijdens het hardlopen zijn verkeerde schoenen of verkeerde sokken. Door gebruik van verkeerd materiaal tijdens het hardlopen werk je blaren in de hand!

Als je een blaar hebt opgelopen van het hardlopen is het het verstandigst om de blaar te laten uitdrogen en af te plakken met een blarenpleister. Doorprikken van de blaar is ook een optie, maar zorg er wel voor dat je dit met een steriele naald doet!

Verder is het aan te raden om voor hardlopen goede sokken aan te schaffen. Wrijving in je hardloopschoen kun je voorkomen door je voet op de gevoelige delen in te smeren met bijvoorbeeld Vaseline. Zorg er daarnaast voor dat je voeten droog zijn voordat je begint met je hardlooptraining. Natte voeten zijn een garantie voor blaren!