Het is raar

Waarom ik aan het hardlopen ben!Het is raar. Ik snap het niet. Na een paar jaar lopen en flink wat kilometers in de benen mag ik mezelf een ervaren loper noemen. Ik weet hoe heerlijk het is om hard te lopen. Ontspannend aan het einde van een drukke (werk)dag, of juist als energy boost ’s morgens voor dag en dauw. Het levert altijd meer energie op dan het kost. En ondanks dat ik dat weet heb ik de laatste weken moeite om in beweging te komen.

Als ik in Runkeeper kijk zie ik de feiten. Na de marathon afgelopen zomer lijkt het wel een afbouwschema. Het aantal keren dat ik liep werd geleidelijk aan minder. Ik moet toegeven, tussendoor zijn we verhuisd, en dat kostte ook wat tijd en energie. Daarnaast ben ik mijn vaste looproutes kwijt. Maar dat zou voor de motivatie toch niet uit moeten maken? In de drukte van alledag (die inmiddels weer hetzelfde is als eerst) komt het er niet van om zin te maken.

Onder het mom van herstellen van de marathon heb ik heerlijk toegegeven afgelopen weken (maanden) en weinig gelopen. Een goed excuus vond ik zelf, tot afgelopen weekend. Geïnspireerd door alle berichten op Twitter over de Zevenheuvelenloop laaide de loopkoorts weer op. Ik schreef een lang gepland verslagje van mijn deelname aan de Swiss Alpine marathon   en een bevriende loper reageerde hierop met de vraag “En, wat zijn nu je plannen?”.

Die dingen had ik even nodig. Ik heb weer een paar doelen gesteld voor de komende periode en dat geeft de drive om weer echt in beweging te komen. Kennelijk heb ik dat nodig: een doel om naar toe te werken. Een doel, een schema, en een deadline. Vanmorgen was ik om 6 uur mijn bed uit voor een ouderwetse early morning run. En het was heerlijk! Ik weet het weer, dit voelt top!

Heb jij dat ook wel eens? Je wilt graag maar je kunt jezelf er niet toe zetten? Toegeven mag best een keer. Maar als je je met bloed zweet en tranen opgebouwde conditie wilt behouden, of verder uitbouwen,  dan is het handig om in beweging te blijven. Misschien dat deze tips je helpen:

  • Loop samen met anderen, maak gebruik van het enthousiasme van anderen
  • Houd contact met andere lopers via Facebook of Twitter en laat je loopkoorts oplaaien door de verhalen van anderen
  • Stel jezelf een doel om naar toe te werken: een afstand, een datum,deelname aan een evenement
  • Herinner nog even met je ogen dicht hoe goed het altijd voelt als je klaar bent met rennen
  • Vertel je partner dat je vanavond, morgenochtend, of wanneer dan ook gaat rennen. Geef jezelf een stok achter de deur.

Comments are closed.